Annonce
Ærø

Ærøxpressen: - Vi er stoppet med at tjekke billetter på rejser væk fra Ærø

Ærøxpressen er stoppet med at kontrollere billetter på rejser væk fra Ærø, fortæller kontorleder Carl Jørgen Heide. Arkivfoto: Peter Becher Damkjær
Et snævert flertal i kommunalbestyrelsen besluttede i sidste uge, at det skal være slut med at tjekke færgebilletter på rejser væk fra Ærø. Allerede nu er Ærøxpressen stoppet med at kontrollere billetter.

Marstal: Der er ikke længere nogen grund til at rode rundt i tegnebogen efter gamle færgebilletter, når du skal med Ærøxpressen til Rudkøbing.

Færgeselskabet er nemlig stoppet med at kontrollere billetter, når færgen sejler fra Marstal til Rudkøbing.

Siden færgen kom i drift 18. december, har der været regler om, at man skulle vise sin returbillet til kontrolløren, når man rejste væk fra Ærø. Men den regel blev sløjfet af et snævert flertal i kommunalbestyrelsen i sidste uge.

- Ærøxpressen kontrollerer ikke længere billetter på rejser væk fra Ærø. Til gengæld tæller vi meget nøjagtigt, hvem der går eller kører om bord på færgen. Om det er en voksen, et barn, en bil, en varevogn eller noget helt andet, forklarer Carl Jørgen Heide, der er kontorleder hos Ærøxpressen.

For at få del i de statslige midler til nedsættelse af færgetakster, er der nogle meget strikse regler for, hvordan man indrapporterer til staten. Rederierne skal blandt andet kunne redegøre for, hvilken billettype der afregnes for på rejser både til og fra Ærø.

Torsdag den 23. januar holder Ærøxpressen og Ærøfærgerne møde om billetteringen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Debat: Kan man kaldes en doven tøsedreng efter 321 timers arbejde om måneden?

Læserbrev: Det er sårende og uhyggeligt at blive beskyldt for at være doven med så mange timers arbejde. Jeg havde f.eks. i august 2019 321 vagttimer, uden at få tillæg for overarbejde, uden provision eller tak. Hvis Helle Linnerup mener, at vi ville dø allerede onsdag, hvis vi var på hendes arbejde, så håber jeg, at hun finder sig et mere afbalanceret job, hvor man ikke er ved at dø. Det er ikke noget hædersbevis. Det er kun farligt for psyke og helbred, og en potentiel byrde for vores sundhedsvæsen. Vi fastholder at overenskomsten er fejlfortolket af både vognmanden og fagforeningen 3F. I lokalaftalen står der blot, at den daglige arbejdstid kan være op til 10 timer. Ikke, at der skal arbejdes 48 timer om ugen. Intet om timeløn, intet om aftalt antal rådighedstimer (tilkaldevagttimer). Alligevel påstår Vinderup Taxa, at alle SKAL arbejde 48 timer om ugen. Vi chauffører på Ærø påstår, at vi slet ikke har nogen rådighedstimer, men kun vagttimer. Jeg kan dokumentere, man ikke kan køre provisionskørsel på Ærø. Jeg førte samtlige chaufførers detaljerede regnskaber hver måned, og ingen har nogensinde opnået provisionsløn. Der er mange ventetimer, men det er ikke det samme som frihed. Det har Østre Landsret lige stadfæstet i en dom. Der er kun en chauffør per vagt. Vi er selv vagtcentralen. Vi skal tage telefonen i hele tidsrummet (9-13 timer). Vi kan ikke holde pause. Vi SKAL køre alle ture, der bliver tildelt os. Både FLEX, kontoture, kontraktkørsel, færgekørsel og almindelig taxa. Vi kan ikke takke nej til en tur, og vi kan ikke slukke telefonen, når vi går på toilettet. Derfor kan vi ikke udnytte ventetiden til noget fornuftigt – vi er på vagt og på arbejde, ligesom brandmænd og læger. Jeg tror næppe, at læger vil gå med til kun 25 procent i løn i tidsrummet mellem akutpatienterne. Adrenalin niveauet stiger når man har vagten, fordi vi ved ikke, hvilke ture vi får eller hvornår. Det er forkasteligt, at vi kører på en turistoverenskomst. Vi kører primært sygetransport og kørsel for øboer. De lange vagter aften og nat, tærer på os selv og familielivet. 30-45 minutters ventetid mellem turene betyder ikke, vi kan nå at "vaske vægge ned" eller "slå græs", hvis vi holder i taxaen i Søby og har en bytur i Marstal om tre kvarter.

Søsiden

Politikere raser over miljøskibs-farcen: Amatøragtigt, stærkt kritisabelt, kaotisk, klamphuggeri

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce