Annonce
Ærø

Ærøs el-færge vinder pris for bæredygtig energiløsning

Nu har Ellen vundet en pris for sin bæredygtige energiløsning. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Onsdag modtog elfærgen Ellen endnu en pris. Og måske bringer de mange priser nye projekter til Ærø med sig.
Annonce

Ærø: Elfærgen Ellen har modtaget en pris fra interesseorganisationen European Solar Award. Begrundelsen er, at færgen er med til at vise det store potentiale for eldrift i transportsektoren. Og det er noget, der har skabt smil.

- Jeg er jublende glad. Og det er så fortjent, for færgen sejler som en drøm, siger borgmester Ole Wej Petersen.

Der er også glæde at finde, når man taler med Halfdan Abrahamsen, presse- og informationsansvarlig fra Ærø EnergyLab. Det var nemlig ham, der onsdag modtog prisen som repræsentant for projektet - men i lige så høj grad som repræsentant for Ærø.

- Det her projekt er Ærøs fortjeneste. Det er dem, der har taget en chance. På Ærø er der generel god stemning om grøn energi. Havde der ikke været det, havde Ellen ikke været her i dag, siger Halfdan Abrahamsen.

Han fortæller også, at det ikke er den første pris, elfærgen sejler hjem. I sommers vandt hun årets Game Changer-pris hos Danish Design Awards. Man har derfor bestilt en plade, så prisen kan komme op at stå på færgen. Nu skal der bestilles en mere, så den nye pris også kan komme op.

For som Halfdan Abrahamsen siger, så kan passagererne se, at det er en speciel færge, de er kommet ud at sejle med - hvis de da skulle være i tvivl.


Prisen giver noget opmærksomhed til Ellen og Ærø. Med alle de fortrædeligheder, der har været med byggeriet, så kan man nu sige, at den grimme ælling er blevet til en rigtig fin svane.

Keld Møller, transportdirektør


Annonce

Flere får øjnene op for Ellen

At Ellen er en speciel færge, det kan man også se i udlandet. Således er der for tiden et samarbejde i gang med de skotske transportmyndigheder, der er interesseret i måske at få deres egen Ellen. Ifølge Halfdan Abrahamsen vides det endnu ikke, om skotterne kun køber konsulenttimer på Ærø, eller om de også vil købe en McEllen bygget på Søby Værft.

Men nu, hvor der er kommet endnu en pris til Ellens trofæhylde håber blandt andet Halfdan Abrahamsen, at det også vil trække andre udenlandske købere og interesserede til Ærø.

- Prisen betyder, at historien om Ærø og det, vi kan, bliver udbredt. Det er i sidste ende det, der er formålet. Tyskland er for eksempel kun en sejltur væk, så måske vil de blive interesserede i elfærger og så bestille en fra Ærø, siger Halfdan Abrahamsen.

Annonce

Måske flere Ellen'er til Ærø

Transportdirektør Keld Møller kan yderligere løfte sløret for, at der på Ærø er blevet nedsat et udvalg til at kigge på flere nye færger til øen. Heriblandt indgår gas- og elfærger.

Det er dog en politisk beslutning, hvilken type færge, der skal investeres i.

Ifølge Keld Møller har udvalget bag de nye færger dog kikkerten skarpt stillet på, at det skal være færger, der også dækker behovet om 10 og 20 år.

Til foråret skal Ærøs politikere se nærmere på udvalgets udvalgte færgemuligheder, så længe der er økonomi til det, uddyber borgmester Ole Wej Petersen.

- Efter min mening skal vi ikke bygge flere dieselfærger, siger Ole Wej Petersen.

Elfærgen Ellen

Elfærgen Ellen, som sejler mellem Søby og Fynshav, er 59,5 meter i længden og 12,8 meter i bredden.

Dermed er den ti meter længere end tvillingefærgerne M/F Marstal og M/F Ærøskøbing.

Der er på vogndækket plads til 31 personbiler eller fire lastbiler og otte personbiler og i alt 200 passagerer om sommeren og 150 om vinteren.

Ellens batterisystem er særligt udviklet til Ellen og er verdens største typegodkendte batteripakke til maritimt brug. Hun er den længst sejlende rent eldrevne færge.

Udviklingen af elfærgen Ellen er finansieret under Europa-Kommissionens Horizon 2020-program med 113 millioner kroner og af Ærø Kommune. Ærø Kommune havde afsat 70,6 millioner kroner til færgen, som endte med at koste kommunen cirka 110 millioner kroner.

Ni partnere har været en del af projektet. Udover Ærø Kommune var det Søby Værft, Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen, Søfartsstyrelsen, TUCO yacht værft, Danfoss, Dansk Brand og Sikringsteknisk Institut, Hellenic Institute of Transport og Leclanché.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Kaninerne skal have slikket såret

Ærø

Ny dagligvarebutik bekymrer købmænd på øen: Jeg forudser 12 fyringer

Annonce