Annonce
Ærø

Ærøexpressen satser på at blive klar til sejlads på søndag

Ærøexpressen regner med at være klar til at sejle efter fuld sejlplan fra søndag den 8. december. Her ses færgen på en prøvetur til Rudkøbing mandag den 2. december. Foto: Søren S. Nielsen
På søndag klokken 8.30 sejler Ærøexpressen sin første tur med passagerer til Rudkøbing. Der mangler kun nogle småjusteringer på færgelejet i Rudkøbing, så er færgen klar, siger rederiets direktør.

Marstal: Søndag den 8. december klokken 8.30 stævner Ærøexpressen for første gang ud af Marstal Havn med passagerer om bord.

Søren Vestergaard, direktør i Ærøexpressen, fortæller, at han regner med, at hybridfærgen bliver klar til at sejle efter fuld sejlplan på søndag.

- Der skal laves nogle enkelte småjusteringer på færgelejet i Rudkøbing, men ellers går det hele godt, og vi regner med at være i fart på søndag, siger han.

Færgen sejler fint, og der er ingen problemer med at gå fra diesel til el, når færgen skal lægge til i havn, siger direktøren.

Tirsdag eftermiddag skal 90 personer medvirke i en stor evakueringsøvelse på færgen, og hvis den bliver godkendt af Søfartsstyrelsen, har færgen lov til at sejle med passagerer.

Annonce

Maksimalt 50 minutter

Ærøexpressen ved endnu ikke, hvad den præcise overfartstid bliver, men Søren Vestergaard er sikker på, at det bliver indenfor de lovede 50 minutter.

- Vi kan sagtens sejle over på 50 minutter, men vi har ikke sejlet efter den fulde sejlplan endnu, og vi ved derfor ikke præcis, hvor lang tid hver enkelt tur tager endnu. Men vi er sikre på, at overfartstiden kommer til at ligge på 50 minutter eller derunder, siger han.

Han forklarer, at besætningen om bord lige skal lære skibet at kende, og at der langsomt vil blive skåret minutter af overfartstiden.

- Sådan var det også med Ellen. Jo mere besætningen lærte hende at kende, jo flere minutter blev der skåret af overfartstiden, forklarer han.

Når færgen ankommer til Rudkøbing søndag klokken 9.20, vil Langelands borgmester Tonni Hansen (SF) og turist- og erhvervsdirektør Anne Mette Wandsøe stå på kajen og tage imod.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Ærø

Lykkelig tilflytter på Ærø: - Jeg er så glad for vores børnehave, som er fuld af nærvær og tryghed

112

Ruder knust: Fem indbrud i biler i Svendborg

Annonce