Annonce
Ærø

Ærø Golfklub kan måske købe bane efter anonymt millionlån: Det er for tidligt at juble, siger formand

Fyrtårnet bag Ærø Golfklubs formand Poul Erik Therkelsen vil, uanset om en købsaftale kommer i stand, stadig være ejet af Alexander More Lindhardt, der fortsat vil leje det og klubhuset til golfklubben. Arkivfoto: Andrea Bisgaard
En anonym låner har tilbudt Ærø Golfklub et lån på 3,3 millioner kroner, men det er endnu ikke sikkert, at klubben kan købe golfbanen af ejer Alexander More Lindhardt, som man ønsker. Der er nemlig en betingelse, der endnu ikke er opfyldt, og som skal afgøres politisk.

Skjoldnæs: Der er gang i den hos Ærø Golfbane, selvom højsæsonen er slut.

For nylig tilbød en anonym person at låne Ærø Golfklub 3,3 millioner kroner rente- og afdragsfrit øremærket, at golfklubben kan købe banen af den nuværende ejer, Alexander More Lindhardt.

Det beløb har Alexander More Lindhardt accepteret, og der ligger nu en underskrevet købsaftale, bekræfter han over for avisen.

Men, og det er et vigtigt men, købsaftalen træder kun i kræft på to betingelser, pointerer Ærø Golfklubs formand, Poul Erik Therkelsen, der lægger vægt på, at det er alt for tidligt at begynde at juble.

- Der er flere ting, der skal falde på plads. Vi har ansøgt kommunen om fritagelse for ejendomsskat, hvilket er en helt klar betingelse for, at handlen kan blive til noget. Det er en utrolig flot gestus af låner, men det er for tidligt at række hænderne i vejret, understreger Poul Erik Therkelsen.

Derfor går formanden nu og venter i spænding på afgørelsen, der bestemmer, om golfklubbens plan gennem længere tid kan lade sig gøre, fortæller han.

Købsaftalen har den anden betingelse, at bestyrelsen i Ærø Golfklub skal nikke ja til aftalen, hvilket den gjorde ved en ekstraordinær generalforsamling lørdag.

Hvem den anonyme person bag lånet er, vil Poul Erik Therkelsen ikke ud med.

- Det har jeg ingen kommentarer til. Långiver er anonym, og det vil han gerne blive ved med at være, pointerer formanden, der heller ikke vil ud med, om der er tale om en ærøbo.

Annonce

Kommunens støtte til Ærø Golfklub

Gennem Ærø Golfklubs levetid har Ærø Kommune med jævne mellemrum måttet støtte klubben med økonomiske håndsrækninger.

I 2018 bevilligede kommunalbestyrelsen et driftstilskud på 145.000 kroner.

I september 2017 bevilligede kommunalbestyrelsen et driftstilskud på 150.000 kroner.

I august 2017 bevilligede folkeoplysningsudvalget i alt 200.000 kroner til klubben. Penge der var øremærket genopretning og optimering af banen.

I oktober 2010 bevilligede kommunalbestyrelsen 134.000 kroner.

Oven i de enkelte, løbende bevillinger valgte kommunen i 2012 at slå en streg over et lån i klubben på små tre millioner kroner.

Afventer kommunen

Ejendomsskatten for golfbanen ligger i underkanten af 150.000. Hvor længe at Ærø Golfklub skal gå og vente på afgørelsen fra Ærø Kommune er endnu uvist, beretter Poul Erik Therkelsen.

- Jeg har sendt en ansøgning, og kommunen har fået de sidste papirer i dag, fortæller han til Fyns Amts avis onsdag.

Hos Ærø Kommune kan man endnu ikke melde en dato ud for, hvor lang tid processen kommer til at tage, forklarer Kirsten Johansen, teknik- og miljødirektør hos Ærø kommune.

- Jeg kan kun sige, at det er en mulighed i loven, og at det er økonomiudvalget, der beslutter det, lyder det fra Kirsten Johansen.

Forskel på 100.000

Ærø Golfklub har gennem årene haft det svært økonomisk. Skulle købsaftalen gå igennem, vil klubbens økonomi blive forbedret, vurderer Poul Erik Therkelsen. - Det vil betyde omkring 100.000 mere i disponibel kapital om året i forhold til i dag, siger han. Beløbet er han kommet frem til blandt andet på baggrund af, at klubben slipper for at betale leje af golfbanen til Alexander More Lindhardt. Golfklubben vil dog stadig have en udgift til leje af klubhuset og fyrtårnet, som i dag også ejes af Lindhardt, ligesom golfklubben håber, at den for fremtiden vil kunne klare sig uden et tilskud fra kommunen, forklarer Poul Erik Therkelsen. Det større råderum vil kunne hjælpe golfklubben med en af dens helt store udfordringer, nemlig en aldrende maskinpark. - Skulle vi købe nye maskiner, snakker vi millioner. Så det ligger ligesom i sagens natur, at det ikke er det, vi gør. Vi køber noget brugt, som vi håber på kan holde i nogle år. Det er virkeligheden for en klub på vores størrelse, forklarer Poul Erik Therkelsen.
Golfbanerne bag Ærø Golfklubs formand, Poul Erik Therkelsen, ejes i øjeblikket af Alexander More Lindhardt. Men klubben håber på at kunne købe banerne af ham i en nær fremtid. Arkivfoto: Andrea Bisgaard

Det allervigtigste

En opdatering af maskinerne, der sørger for, at der overhovedet er en golfbane at spille på, er uhyre vigtigt, men ikke det vigtigste, forklarer Poul Erik Therkelsen.

- Det allervigtigste er, at vi kan få nogle flere medlemmer. Ellers giver intet af det jo mening, siger han.

- Vi har holdt skindet på næsten i 2019, hvor vi har fået en del nye medlemmer, der er dejligt aktive. Men vi ved også godt, at der forsvinder nogen hvert eneste år, oftest af helbredsmæssige årsager. Så der skal nye medlemmer til hvert år, siger formanden.

En anden måde at øge aktiviteten på golfbanen på er ved at tiltrække flere gæster udefra, og det håber Poul Erik Therkelsen at lykkes med i fremtiden.

- Vi satser på i samarbejde med turistkontoret, at rette en kampagne mod syd, altså Sønderjylland og Nordtyskland. Under forudsætning af at Ellen kan komme ind i en stabil drift, har jeg et ønske om, at der skal komme en masse gæster derfra. Vi skal gøre opmærksom på os selv og Ellen, jeg tror, der er mange, der ikke ved, at den er der, fortæller han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Navne

Så er det tid til at indstille til Den Sydfynske Initiativpris: Chefredaktør er stolt og ydmyg over avisens rolle

Leder For abonnenter

Fyns Amts Avis mener: Lav en god færgeplan, der fremtidssikrer Ærø

Det er næsten fast arbejde for os på lokalredaktionen på Ærø at skrive om færger. Og det med god grund. Når man taler om kriterier for god journalistik, er væsentlighed et af de vigtigste. Og færgerne er i den grad væsentlige for ærøboerne. Færgen er livsnerven, øens puls og forbindelseslinjen til fastlandet. Hvis man som udefrakommende skal forstå, hvor vigtige færgerne er for ærøboerne, skal man bare se til Marstal, hvor et privat initiativ helt utroligt har formået at genskabe ruten mellem Marstal og Rudkøbing. Nu er Marstal ikke længere en blindtarm eller verdens ende, sådan som flere har beskrevet byen, siden færgen forsvandt. Alle kan være enige om, at færger er vigtige, men der hører enigheden som regel også op. Ligesom der er mandagstrænere efter enhver fodboldkamp, er der også 6000 sofafærgedirektører. Men alene af den grund er det med velberåd hu, at Ærø Kommune, som jo driver Ærøfærgerne, nu sætter gang i en plan for, hvordan fremtidens kommunale færgestruktur skal se ud. Borgmesteren havde ellers ønsket at vente med arbejdet, til der er nogle konkrete erfaringer fra den private konkurrent, Ærøxpressen. Men Mads Boeberg Hansen (K) insisterede på, at man skal begynde at diskutere det allerede nu, og det er en god idé. Naturligvis er det en fin idé at tage bestik af, hvilke konsekvenser den private konkurrent får for den kommunale færgefart. Men der er intet til hinder for, at man begynder at diskutere andre ting allerede nu. Er det for eksempel en god idé at sejle til Ballen eller Lehnskov, og har den plan, som før har været diskuteret og skrinlagt igen, overhovedet gang på jord? Skal de fremtidige kommunale færger være eldrevne eller hybride? Skal færgerne være større end de nuværende tvillingefærger? Og bør man planlægge en løbende udskiftning, sådan som færgedirektør Keld Møller foreslår? Der er nok at tage fat på, og den diskussion kan ligeså godt begynde nu. Der er ingen, der siger, at det, man beslutter nu, skal være bindende. Men bare det at åbne snakken kan føre nye pointer og indsigter med sig, som kan kvalificere debatten og dermed beslutningerne. Og når det kommer til at kvalificere beslutningerne, kunne det måske være en god idé at inddrage ekspertise og fagpersoner udenøs fra for at få nogle friske øjne, der ikke har aktier i ærøsk færgefart, på. Og kunne man forestille sig at inddrage ærøboerne mere, end man har tradition for? Meget tyder i hvert fald på, at færgerne og driften af dem har en vital betydning for ærøboernes livskvalitet og også for bosætning. Derfor bør politikerne i vidt omfang også forsøge at tænke nyt for at tilgodese ærøboer i almindelighed og pendlere i særdeleshed. Hvis bedre færgefart kan holde på flere borgere og måske endda tiltrække flere til øen, vil det da være smukt.

Annonce