Annonce
Rejser

Aarhusiansk hotelkæde: Hos os er bæredygtighed et grundvilkår

Det nye cirkulære brusesystem fra Orbital er installeret på Guldsmeden Hotels’ nyrenoverede hotel på Islands Brygge. Foto: Guldsmeden Hotels
Et cirkulært brusesystem, der kan reducere et gennemsnitsbrusebad med adskillige liter vand, er det nyeste tiltag, Hotelkæden Guldsmeden har foretaget inden for bæredygtighed. Det er installeret på alle 212 værelser på kædens nyrenoverede hotel på Bryggen i København. Hotelkæden har eksisteret i over 20 år og har fra begyndelsen arbejdet med bæredygtighed og økologi.

The Tesla of showers.

Sådan præsenterede producenten Orbital det cirkulære brusesystem, som oprindeligt blev udviklet til Nasas rummissioner.

Brusesystemet er cirkulært og sier vand fra efterhånden, som det bliver snavset. Det er et lukket system, som hele tiden indeholder 2,7 liter vand, der er 38 grader varmt. Når det lukker en mængde vand ud, tager det en tilsvarende mængde ind. Der kan let gå mellem 50 og 70 liter vand på et normalt brusebad. Orbital bruger mellem syv og otte liter alt efter badets længde.

Annonce

Det er installeret på Guldsmeden-kædens nyeste hotel på Islands Brygge i København. Hos kæden kommer bæredygtighed i første række, og når den skifter gammelt ud med nyt, sker det ifølge Kirsten Aggersborg ikke uden grundige overvejelser:

- Regel nummer et er, at vi ikke smider noget ud, der stadig kan bruges. Når det er sagt, går vi heller ikke på kompromis med kvalitet. Når vi skal skifte gammelt ud med nyt, bruger vi gerne lang tid på at finde frem til det helt rigtige produkt. Det er vigtigt, at det, vi vælger, virkelig er bæredygtigt.


Regel nummer et er, at vi ikke smider noget ud, der stadig kan bruges. Når det er sagt, går vi heller ikke på kompromis med kvalitet. Når vi skal skifte gammelt ud med nyt, bruger vi gerne lang tid på at finde frem til det helt rigtige produkt. Det er vigtigt, at det, vi vælger, virkelig er bæredygtigt.

Kirsten Aggersborg


Økologisk morgenbuffet

Kirsten Aggersborg er pr- og kommunikationschef for bæredygtig udvikling hos Guldsmeden Hotels. Hun har været ansat i kæden siden 2007, men har været med på sidelinjen, siden det første hotel så dagens lys i Guldsmedgade i Aarhus i 1999, da hun og hotellets ejer, Sandra Weinert, er veninder tilbage fra gymnasietiden i Odense.

Lige siden første dag har ejerne Sandra og Marc Weinert arbejdet med bæredygtighed i driften. Faktisk startede de med at skabe en økologisk morgenbuffet, og i takt med, at de udvalgte produkter og forfinede buffeten, fik de også indsigt i en helt ny verden.

- Vi mødte mange økologiske producenter, der præsenterede os for en ny tankegang. Dengang var økologi og bæredygtighed ikke noget, der optog særligt mange. Det var en nicheting. Det viste sig dog ud, at det passede rigtig godt til vores hotelkoncept og frem for alt harmonerede med Sandras og Marcs egne værdier. Så bæredygtighed er noget, Guldsmeden allerede i 00’erne begyndte at arbejde i dybden med. Når vi eksempelvis skulle skifte belysning på hotellet, sørgede vi for, at det var energibesparende. Når vi ringede til en håndværker, fandt vi en, der selv fokuserede på bæredygtighed, forklarer hun.

Guldsmeden Hotels

Kæden er ejet af ægteparret Sandra og Marc Weinert. Sandra arbejdede som grafiker hos Lego. Marc er uddannet arkitekt og har tidligere tegnet typehuse.

Parret åbnede det første hotel i 1999 i Guldsmedgade i Aarhus med 15 værelser.

Hotellet fik snart selskab af bagerkæden Emmerys, der producerer økologisk brød. Det var med til at inspirere hotellet til at hoppe med på øko-bølgen.

Madspild er noget kæden fokuserer særligt på, og den har tidligere haft succes med at få gæsterne til at tænke over, hvor meget mad de tager. Det, køkkenet ikke får brugt til buffeten om morgenen, bliver brugt til frokost, hvor der eksempelvis kan være panini på menukortet, som består af elementer, som også indkøbes til morgenbuffeten.

Guldsmeden har i dag 10 hoteller rundtom i verden. Ud over Danmark har kæden hoteller i Oslo, Berlin, Reykjavik og på Balig og Côte d’Azur.

Hotelkæden har bæredygtighedscertifikaterne Green Globe, Green Key og det økologiske spisemærke i guld.

I dag ses de bæredygtige valg overalt på hotellerne. Nogle er usynlige, mens andre er klart markerede. Et af de synlige valg er indretningen, som Marc Weinert står for. Han indretter hotellerne med langtidsholdbare materialer af træ og andre naturmaterialer. Han skeler ikke til, hvad der er moderne. Han har siden egen unikke stil, og det er med til at give hotellerne et særligt look.

- Normalt tager hotellers indretning udgangspunkt i gæsternes behov. Det gør vores ikke. De er indrettet i den stil, Marc kan lide. Det er hverken yt eller in. Det er en unik stil, som får hotellerne til at føles hjemlige. Det gør også, at vi aldrig behøver at skulle tænke på at følge med moden, for det har vi bevidst valgt ikke at gøre. Vi skifter først møbler ud, når de går i stykker og ikke kan repareres, siger Kirsten Aggersborg.

Indretningen på Guldsmedens hoteller er hverken trendy eller umoderne. Den er helt sin egen, og det er et bevidst valg. Foto: Guldsmeden Hotels
Annonce

Farvel til dun

Hotelkæden er p.t. i gang med at udskifte de dyner og puder, som hotellerne bruger, med bæredygtige alternativer. De skal på et tidspunkt skiftes ud, og her har det vist sig, at det er en god idé at være på forkant.

- Vi har dundyner på vores hoteller, undtagen på Bryggen Guldsmeden. Efter at have undersøgt branchen har vi besluttet at udfase dunprodukter. Det er sådan, at de fineste dun bliver plukket på levende fugle, hvilket selvfølgelig ikke er tilladt - men selv markedet for bæredygtigt produceret dun er uigennemsigtigt og det vil vi ikke risikere at støtte. Vi har i stedet fundet et tysk firma, Prolana, der blandt andet bruger kamel- og fåreuld og silke i deres produktion. Dyrene bliver ikke klippet, men redt, for klipningen kan være skadelig for dyret. Det er bare et eksempel på, hvad bæredygtighed er for os, uddyber hun.

Hotelkæden havde arbejdet med bæredygtighed i over 10 år, da klimakonferencen COP 15 i 2010 blev holdt i København. Det blev startskuddet til et generelt fokus på bæredygtighed og økologi i branchen. Pludselig var det på alles læber. Guldsmedens ejere, Sandra og Marc Weinert, ville gerne fortælle om, hvordan de arbejder med bæredygtighed, men ville gerne undgå, at det bare blev en snak.

- Vi besluttede, at vi skulle kunne dokumentere vores bæredygtighedstiltag. Derfor fandt vi frem til Green Globe-certifikatet. Det er et certifikat, som bliver fornyet hvert andet år. Det er en meget grundig gennemgang af alle vores hoteller. Det er en proces, der tager flere dage pr. hotel, men det er det værd. Det er vigtigt for os, at vi kan påvise, at vi gør, det vi siger, siger Kirsten Aggersborg.

Guldsmeden Hotels har det økologiske spisemærke i guld, men af og til fravælger kæden dog bevidst et økologisk produkt til fordel for et bæredygtigt alternativ. Eksempelvis er morgenbuffeten kun 99,8 procent økologisk. Fisken er ikke økologisk, for det er ikke nødvendigvis bedre, at fisk er opdrættet i dambrug. Kæden foretrækker i stedet fisk, der er fanget under bæredygtige forhold i verdenshavene.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Svendborg

Beboere på småøerne får en forlomme i vaccinationskøen

Annonce